Recensie: A.F.Th. van der Heijden – De ochtendgave

A.F.Th. van der Heijden - De ochtendgave
A.F.Th. van der Heijden – De ochtendgave

Oeps…dus tóch een historische roman. Al kun je dat wel aan de beschrijving van het verhaal opmaken, maar tja…soms ben ik een beetje eigenwijs.😉 Ik had beter moeten weten. Dit zeg ik, omdat ik niet hou van dit genre. Het punt kwam dus ook dat er twijfel was om het boek weg te leggen, maar zoals ik zeg was dat ‘even’. Gelukkig heb ik ‘m uitgelezen, want nu ken ik zijn prachtige schrijfstijl en ga ik met veel zin zijn andere roman Tonio lezen. Die stond tenslotte al een hele tijd op mijn lijst!

Nijmegen, 10 juli 1672. Als in de vroege morgen na de eerste huwelijksnacht van Caspar en Sara de troepen van Lodewijk XIV de stad innemen, verdwijnt de jonge bruid spoorloos. De vraag is: heeft zij haar ‘ochtendgave’ bij Caspar achtergelaten of juist meegenomen naar een onbekende bestemming?
Caspar begint een radeloze zoektocht. Zes jaar later, op de dag dat de Vrede van Nijmegen getekend wordt, vindt hij zijn bruid terug in de tijdelijke Franse ambassade als maîtresse van markies Caloyanni. Wat was al die tijd haar werkelijke rol? Nu de vrede een feit is, wil Sara zo gauw mogelijk terug naar haar oude leven – maar of de bedrogen Caloyanni dit over zijn kant zal laten gaan?

Historie is iets dat je moet/kan interesseren en wat je vervolgens ook in een roman een toegevoegde waarde vindt hebben. Míjn ervaring is, dat ik dan het ‘verhaal’ mis en teveel geschiedenisles krijg. Dat is iets waar ik niet naar op zoek ben als ik lees. De reden dat ik De ochtendgave tóch heb uitgelezen, is dat ik dit keer dus niet het verhaal miste. Al was ik wel afgeleid als het over de geschiedenis van Nijmegen en het leven in de 17e eeuw ging.

De auteur heeft gezorgd voor een goede (en met vlagen spannend) opbouw van het verhaal. De zoektocht naar Sara maakte mij daardoor enorm nieuwsgierig. En dan maar niet te spreken over het taalgebruik van de auteur. 😱 Zijn zinnen, woorden, beschrijvingen…allemaal TOP. Het verhaal leest enorm ‘makkelijk’. Bewondering voor Van der Heijden.👌

Écht kwaliteit, maar niet mijn soort verhaal!