Recensie: Celeste Ng – Kleine brandjes overal

Ik werd door Bert van de Heijden (destijds boekhandel in Uden) op dit boek gewezen. Hij vond dit één van de mooiste verhalen die hij had gelezen in 2018. Nog even meegedaan met een FB-winactie, maar helaas. Ik was inmiddels heel nieuwsgierig geworden naar Kleine brandjes overal, dus op naar de winkel. Dat was een hele slimme zet, want dit boek is een echte must-read!

Shaker Heights, een rustige, progressieve plaats in Cleveland, is alles minutieus gepland. Van de lay-out van de straten tot de kleur van de huizen en de succesvolle levens van de bewoners Niemand belichaamt deze principes beter dan Elena Richardson. Totdat Mia Warren, kunstenaar en alleenstaande moeder, en haar puberdochter Pearl niet alleen een huis van de Richardsons huren, maar ook een belangrijk onderdeel van de familie worden.

Als íets typerend is in dit boek dan is dat wel het enorme klassenverschil wat in dit verhaal duidelijk naar voren komt. Welke invloed dit kan hebben op een thuissituatie en de tegenstrijdigheden die het met zich meebrengt.

Zowel Mia als de Richardssons weten niet alles van de gevoelens en levens van hun kinderen (én elkaar) en dat schept onduidelijkheid/verwarring. Dit is goed uitgewerkt. Vooral hoe beide moeders hier mee omgaan is mooi om te lezen. Kleine brandjes overal is een familieverhaal en je kunt je goed inleven in de personages. En heel belangrijk: Celeste Ng heeft een fijne en toegankelijke schrijfstijl.

Veel leesplezier!