Recensie en leesclub: Sophie Tak – Phineas’ feest!

Zoals ik vertelde in mijn eerdere post over Phineas’ feest heb ik meegedaan aan een online-leesclub van uitgeverij AMBO|ANTHOS op Facebook. Ik zou terugkoppelen hoe ik dit heb ervaren, dus bij deze. Allereerst hierbij nog even de samenvatting van het verhaal en uiteraard ook mijn leeservaring.

Johannes is het zwarte schaap van de familie Ouwenaer. Met zijn grillige gedrag ontregelt hij het leven van zijn ouders en zussen. Als dan eindelijk die laatste druppel de emmer doet overlopen valt het gezin definitief uit elkaar. Vader Hilmar kiest voor een kluizenaarsbestaan, moeder Tanneke zakt weg in een depressie, Adelien stort zich op de wetenschap van het brein en Lea sticht een gezin dat almaar groter wordt. Johannes zelf lijkt van de aardbodem verdwenen. Tot hij na twintig jaar opduikt, vast van plan zijn opwachting te maken op het kraamfeest van zijn neefje Phineas. Het ophanden zijnde weerzien zet ieders zekerheden opnieuw op losse schroeven. Zou het mogelijk zijn nader tot elkaar te komen, of zijn de breuklijnen onherstelbaar?

Leeservaring: dit boek vond ik bijzonder en indrukwekkend. Ik werd niet metéén in het verhaal gezogen, maar het duurde even voordat ik gewend was aan haar schrijfstijl. De verschillende gezinsleden komen in 5 hoofdstukken aan bod. Deze opbouw is goed gekozen voor dit verhaal en las fijn. Ook is er enige humor in verwerkt, waardoor het geen ‘zwaar’ verhaal is geworden. Tóch moest ik even zuchten toen ik het boek dichtklapte. Even verwerken wat ik had gelezen…

Ik heb weinig boeken over ziektes en aandoeningen gelezen en al helemaal niet over geestesziektes. Dit vond ik enorm interessant. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat ik ben ‘gevallen’ voor het verhaal. Het is een boek over ziekte, verdriet, leugens, begrip en onbegrip, onmacht, maar zeker ook liefde. Een écht familieverhaal en anders dan anders!

Leesclub: wat was dát leuk! Ik was heel benieuwd hoe dit zou uitpakken. Voordat de leesclub begon heb ik het boek nog even snel herlezen. Dit was nodig voor mij, maar ideaal vind ik dat niet. Tóch een bepaalde druk en dat is iets waar ik eigenlijk júist niet van hou. Van de andere kant was ’t heel leuk om het boek met andere lezers te bespreken en over de vragen na te denken. Ook genoten van de interactie met elkaar.

Zoom-meeting met Sophie Tak: vanmiddag een zoom-meeting gehad met andere lezers en Sophie Tak. Ik ga met regelmaat naar literaire evenementen en geniet daar enorm van. Helaas moet ik die nu missen, dus ik was blij dat deze zoom-meeting werd georganiseerd. Tóch vond ik het spannend, want hoe anders zou het zijn…? Inderdaad is dit heel anders, maar wel erg leuk.

Sophie heeft dit nooit eerder gedaan, maar ze deed het heel erg goed. Net als bij een lezing vertelde ze over haarzelf, de inhoud van het boek en de totstandkoming van Phineas’ feest.

We waren met een klein clubje (ligt waarschijnlijk aan het tijdstip), maar daardoor raak je wel makkelijker in gesprek met elkaar dan dat je met een grote groep bent. Ík vond het in ieder geval een voordeel en durfde daardoor ook wat meer te vragen/praten. Kortom: een leuke meeting met een hele vriendelijke auteur en zéker voor herhaling vatbaar!