Recensie: Esther Verhoef – Nazomer

Esther Verhoef - Nazomer
Esther Verhoef – Nazomer

Allereerst…wat een prachtige cover! Ik hoorde bij de Meet & Greet met Esther Verhoef hoe de cover tot stand is gekomen. Heel veel werk en aandacht is er besteed aan het uitzicht waar de mooi geklede en elegante vrouw naar kijkt. Dit was namelijk, oorspronkelijk, een afbeelding met een ander uitzicht.

Het resultaat is een lust voor het oog! 👌

In alle eerlijkheid heb ik dit boek, in eerste instantie, gekocht voor de handtekening van Esther Verhoef. Natuurlijk vind ik haar een geweldige schrijfster en het feit dat ik nog 3 thrillers van haar (heb verder geen enkele thriller in mijn bezit) in mijn kast heb staan zegt genoeg. Snel in het boek begonnen, want ik was inmiddels wel enorm benieuwd geworden.

Het boek gaat over een modeontwerpster. Het gaat haar allemaal voor de wind, maar vlak voordat ze op een groot evenement de rode loper betreedt, krijgt ze schokkend nieuws. Het dwingt haar na te gaan denken over haar levenspad en een ingrijpende gebeurtenis die ze al tientallen jaren verdringt. Van een volksbuurt in de jaren tachtig via een atelier in Amsterdam naar de wereld van high fashion in Parijs en New York.

Even een advies van mij: begin zonder verwachtingen aan dit boek. Vergelijk vooral niet met haar thrillers en de kwaliteit daarvan. Het is nu eenmaal een feit dat een roman een andere stijl en ‘insteek’ heeft. De verhaallijnen spelen zich wisselend af tussen de jaren ’80 en het heden, maar dit is niet verwarrend.

Esther Verhoef beschrijft hoe de jonge Claudia verandert in de succesvolle Vivian D. Het gaat over de offers en keuzes die zij in het leven heeft moet maken. Niet veel diepgang, maar mooi geschreven. Bovendien is het ook een leuk onderwerp en geeft een goed beeld van hoe de modewereld in elkaar zit. Kortom: een héérlijke weglezer en ik heb zéker geen spijt van mijn aankoop!