Recensie: Frank McCourt – De as van mijn moeder

Frank McCourt – De as van mijn moeder

Prachtige memoires over een jongen met een zware en akelige Ierse jeugd. Klinkt misschien niet aantrekkelijk om te lezen, maar geloof me…dat is ’t wel! 👍

Frank McCourt wordt geboren als oudste zoon van een doodarm Iers gezin in het New York van de jaren dertig. Zijn vader, enorm nationalistisch, is een alcoholist die er niet in slaagt zijn gezin te onderhouden. De magische klank van het woord Ierland gaat al snel verloren als het gezin door geldnood gedwongen remigreert naar de geboorteplaats van Franks moeder.

Frank McCourt schrijft over zijn jeugd van zijn 6e tot zijn 19e jaar. Over zijn vader die als hij midden in de nacht dronken thuiskomt zijn zoontjes stram in de houding Ierse liederen laat zingen, schrikbarende armoede, het vuil, ziekte, dood en armoede.

Het is ontroerend, fascinerend, maar ook bij vlagen humoristisch geschreven. Ik kon dit boek met moeite wegleggen. Vooral het lezen over de vreselijke honger die het gezin heeft moeten lijden is heftig, maar goed geschreven. Toen ik het boek uit had kon ik niet meteen aan een ander boek beginnen, dus dat zegt veel over een verhaal. Of ik het vervolg ga lezen of de film ga kijken weet ik nog niet, maar dit boek is een échte topper!

3 gedachten over “Recensie: Frank McCourt – De as van mijn moeder”

1. Inloggen lukt al niet meer😁dacht dat e-mail stond bij gebruikersnaam.

2. De nieuwe wereld heb ik nog niet gelezen. Tóch maar ’s op de lijst zetten, want ik word nu wel heel nieuwsgierig…;-)

3. De as van moeder, die staat zeker in mijn top 10! als een trein uitgelezen, het boek wat er op volgt “De nieuw wereld” ook met plezier gelezen. De ontstoken ogen (pisgaten in sneeuw) van Frankie, zijn tocht met eten voor de kostganger, waar hij iets van neemt, en nog iets, en nog wat, en ach dan dat stukje vlees ook nog maar. Het matras wat ze van de bijstand krijgen, vol met vlooien, de aardige maar ook de sukkel-vader van Frankie, altijd, of bijna altijd zijn loon verzuipen.Geweldig boek!