Recensie: Javier Marías – De verliefden

Op een gegeven moment wilde ik weer een liefdesroman lezen en vroeg advies aan de boekhandel. Het antwoord op deze vraag kon haast niet sneller: De verliefden. En aangezien ik vaak de adviezen van Derijks ter harte neem, kwam dit boek op mijn verjaardags-verlanglijst te staan. Zoals je begrijpt heb ik dit boek gekregen en inmiddels met veel plezier gelezen. Een boek om aan te bevelen! 😍

María Dolz, een jonge redacteur, is gefascineerd door het echtpaar dat ze elke ochtend tegenkomt in het café waar ze ontbijt. Dan komen ze van de ene op de andere dag niet meer en blijkt dat Miguel op straat is doodgestoken. Als Luisa maanden later weer opduikt leert María ook Luisa’s huisvriend Javier kennen, met wie ze een innige relatie opbouwt. Maar na verloop van tijd begint ze zich af te vragen of Javier wel te vertrouwen is. Haar hevige verliefdheid maakt plaats voor onberedeneerde angst en ze vermoedt zelfs dat hij een rol speelde in de dood van zijn vriend Miguel.

De verliefden is een onthutsende roman over de nasleep van onze ­daden en de onmogelijkheid om de waarheid te achterhalen.

Allereerst wil ik even zeggen dat ik dol ben op deze cover. Alleen daar kun je al verliefd op worden. 💖

Ik lees in andere recensies over de enorme lange zinnen. Daar is deze auteur inderdaad een ster in, maar ze zijn prachtig geschreven. Als je deze in rustig tempo leest, geniet je er vast net zoveel van als dat ik heb gedaan.

Het verhaal heeft diepgang, is mooi opgebouwd, spannend en blijft boeien. Tot het einde aan toe. De verliefden is me goed bijgebleven en dit boek verdient een plaats in mijn boekenkast!