Recensie: Jeroen Brouwers – Cliënt E. Busken

Toen dit boek mij werd aangeraden en ontzettend veel op Insta voorbij kwam, had ik nog steeds twijfels. Dit komt omdat ik Het Hout heb gelezen en dit geen mooi boek vond. Tóch overstag gegaan en wat ben ik dáár blij om. Cliënt E. Busken moet gelezen worden en hoort ook zéker in je boekenkast te staan. Dat is mijn gevoel bij deze prachtige roman!

In “Cliënt E. Busken’ van Jeroen Brouwers zit de hoofdpersoon vastgegord in zijn rolstoel op de gesloten afdeling van een instelling waar hij tegen zijn zin verblijft en denkt, piekert, maalt en bedoelt. Hij zegt niets en misschien is er iets mis met zijn gehoor, maar van wat om hem heen gebeurt blijft hij een scherp waarnemer en inwendig voorziet hij zijn medebewoners en het personeel van snerpend commentaar. Ongericht wentelen zijn gedachten door elkaar en bewegen zich van verontwaardiging en machteloos verzet tegen zijn situatie via troebele herinneringen naar megalomanie. “Cliënt E. Busken’ beschrijft een dag van zijn verblijf in de psychiatrische instelling. Navrant en hilarisch openbaart zich een warrig geestesuniversum.

Een nieuw boek uitkiezen terwijl je concentratie niet 100% is, is altijd lastig. Daarom had ik er twee op schoot liggen om van allebei 1 pagina te lezen en vervolgens te kiezen. Doe ik nooit, maar wilde nu de juiste keuze maken. Na 1 pagina van Cliënt E. Busken gelezen te hebben, ging ik verder…en verder…en verder. Voor mij was dit een échte pageturner en heb deze fantastische roman ook in een mum van tijd uitgelezen. Aan het tweede boek ben ik dus niet toegekomen.

Er gebeurt niets, maar eigenlijk ook juist heel veel in dit boek. Raar om te zeggen, maar dat begrijp je pas goed als je dit verhaal gelezen en zelfs ervaren hebt.

De meningen over de schrijfstijl en taalgebruik zijn heel divers. Ik vind het prachtig. Lange zinnen wisselen zich af met korte zinnen en losse woorden. En dan maar niet te spreken over het vele hak-op-de-tak springen. Dit kan door sommige lezers onprettig en verwarrend worden en dat begrijp ik maar al te goed. In dit boek kon ik het goed volgen en heb daar met volle teugen van genoten. Ik kon me zelfs zéér goed concentreren bij dit boek. Is ook nodig, want anders kan ‘t lastiger worden om je in te leven in Cliënt E. Busken en dat zou jammer zijn.

Jeroen Brouwers beschrijft het karakter, de gevoelens, de gebeurtenissen, de gedachten en zijn dag op geweldige wijze. Dit is écht vakwerk en is niet voor iedere auteur weggelegd.

Koop en lees, met volledige concentratie, dit fantastische verhaal!