Recensie: Kristine Bilkau – Een liefde, in gedachten

(vanwege de lengte staat de samenvatting onderaan)

Toen ik over deze roman bij boekhandel Derijks had gesproken, gaf ik deze tip meteen door aan mijn moeder. Als er íemand van een liefdesroman houdt, is zij het wel.
Ze vond het een mooi verhaal, maar had moeite met de flashbacks en vond dat niet prettig lezen. Ik kan me hier heel goed iets bij voorstellen, want ik vind dat ook niet altijd even makkelijk. Tja, zo moeder zo dochter. 😉 Daardoor heb ik Een liefde, in gedachten niet meteen aangeschaft. Maarrrrr…ik kon het boek niet ‘loslaten’, dus heb ik het tóch gekocht. Gelukkig maar, want ik vond het ontzettend mooi!

Eerlijk is eerlijk, maar ik heb moeten wennen aan haar schrijfstijl. Heel goed geschreven, maar ik begreep in het begin niet meteen hoe het verhaal in elkaar zat. Wie/hoe en wanneer. Dit vond ik jammer, dus ben na 40 pagina’s opnieuw begonnen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen…

Wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan!!! Ik genoot van het verhaal en had geen moeite meer met de flashbacks enz. Wél een boek waar ik met mijn hoofd goed bij moest blijven.

Vervolgens heb ik dit boek in twee dagen uitgelezen. Mijn woorden op Instagram (in Stories) waren: “Je voelt de liefde”, en dáár gaat het bij mij om in een liefdesroman. Het verhaal vond ik heel interessant en ik bleef nieuwsgierig hoe het verder zou gaan.

Een liefde, in gedachten blijft boeien en is een échte aanrader!

Samenvatting:

Het is 1964 en de hits van Elvis, Dave Brubeck en Caterina Valente draaien in iedere jukebox. Samen in een café zitten is voor Antonia en Edgar de hemel op aarde, ze lijken voor elkaar gemaakt. Beiden – aan het einde van de oorlog geboren – dromen van een ander leven dan dat van hun ouders, zonder ontberingen en beperkingen. De wereld leren kennen! Genieten, en vooral anders leven en liefhebben! Edgar krijgt de kans om een exportbedrijf in Hongkong op te bouwen, Antonia zal volgen zodra hij als zakenman voet aan de grond krijgt. Dan komt zijn telegram: Zeg alsjeblieft woning en werk op – prepareer alles voor vertrek in mei – vliegbiljet volgt. Antonia wacht af, zonder werk en huis, met haar bezittingen ingepakt in zeevrachtkisten. Ze schrijft bemoedigende liefdesbrieven en leest die van Edgar, vol beloftes en steeds maar weer uitstel. Na een jaar beëindigt ze hun verloving. Ze wil niet meer hopen en wachten, maar leven, en dat is moeilijk genoeg. Hoe is haar honger naar vrijheid en onafhankelijkheid te combineren met de wens naar een oprechte relatie? Vijftig jaar later, tijdens het leegruimen van Antonia’s woning, vraagt haar dochter zich af waarom haar charmante moeder diep van binnen haar leven lang trouw is gebleven aan haar eerste grote liefde. Een ongeneeslijke en verspilde liefde die haar moeder zich tot het einde toe door niemand had laten afpakken. Ten slotte blijft de vraag: wie is die man die haar moeder nooit kon vergeten en die ze nog maar zelden zag? De dochter wil hem ontmoeten, één enkele keer.

Heel veel leesplezier!