Recensie: Lieke Kézér – De afwezigen

Wat was de Meet & Greet destijds (in 2017) toch leuk. Lieke is een spontane bescheiden vrouw en we hebben lang gekletst over van alles. Ik heb het boek toen niet gekocht, omdat ik dacht dat het niet mijn ‘ding’ zou zijn. Inmiddels haar tweede roman De verloren berg gelezen en deze was prachtig. Dus uiteindelijk tóch De afwezigen gekocht. Ik had hoge verwachtingen, maar helaas ben ik minder enthousiast als dan ik hoopte te zijn.

Wonderkind Joshua James groeit op bij zijn psychotische moeder. Na haar dood ontfermt een bejaarde buurman zich over hem. Hij probeert de jongen uit zijn isolement te halen door hem saxofoon te leren spelen. In de jaren die volgen ontwikkelt Joshua James zich tot een muzikale legende, maar de demonen uit zijn verleden laten hem niet met rust.

Ik had inmiddels gehoord/gelezen dat deze roman wat literairder zou zijn dan De verloren berg en dat klopt. Niet dat ik dat vervelend vind, want ik ben inmiddels wel wat gewend. Het blijft een feit dat ze ontzettend mooi kan schrijven. 👌

De afwezigen vertelt niet alleen het verhaal van Joshua’s leven, maar ook de bijzondere verhalen van de mensen die zijn pad kruisen, zoals dat van zijn vader die hem al vroeg in de steek laat en een rouwend meisje in wie hij zijn gelijke vindt. Allen zijn zij in gevecht met de afwezigen in hun leven en met de eenzaamheid waartoe verloren liefde kan leiden.

De eerste hoofdstukken waren prachtig, maar toen…

Op een gegeven moment werd het mij te verwarrend. Ik frons dan teveel en dat is jammer. Bepaalde gebeurtenissen in combinatie met de muziek werd mij iets te laat duidelijk. Misschien hou ik daar simpelweg te weinig van. Over een verrassend einde valt in ieder geval niet te twisten, maar ik heb dit boek minder fijn uitgelezen. Waarschijnlijk ga ik dit boek een keer herlezen en dan zal het anders binnenkomen verwacht ik zo.

Dit is een foto van de super leuke Meet & Greet bij Derijks in 2017.