Recensie: Margot Vanderstraeten – Mazzel tov

Margot Vanderstraeten - Mazzel tov
Margot Vanderstraeten – Mazzel tov

Een mooi boek! Niet één van mijn toppers, maar een boek wat bleef boeien en wat ik met plezier heb gelezen!

Zes jaar lang begeleidt Margot Vanderstraeten de kinderen van de Schneiders bij hun huiswerk. Via dochter Elzira en zoon Jakov krijgt ze geleidelijk aan toegang tot de gesloten joods-orthodoxe wereld van dit Antwerpse gezin. Hier heersen religieuze wetten en eeuwenoude tradities die de Vlaamse studente maar moeilijk kan rijmen met de tijd: de jaren negentig. Maar ook de joodse familie wordt beproefd door de open, maar kritische werkstudente. Dat zij ongehuwd samenwoont met haar Iraanse vriend Nima werkt achterdocht.

Op de achterflap van dit boek staat dat dit verhaal zéér meeslepend is. Ik vond dat wel meevallen. Geen zucht, geen traan en dit verhaal bleef niet nadreunen toen ik het uit had.

Tóch wil ik niet te negatief doen over dit boek. Het is een mooi verhaal en geeft inderdaad een inkijkje in het leven van een othodox-joodse familie.

Margot en de familie gaan elkaar steeds meer waarderen, vertrouwen, maar vooral ook respecteren. Door de geslotenheid van de Joodse gemeenschap duurt het lang, maar er ontstaat een mooie vriendschap. Zowel met de ouders als met de kinderen. Na een aantal jaren hebben de kinderen geen bijles meer nodig en de dagelijkse bezoekjes houden op. De band met de Schneiders verwatert, maar met zoon Jakov en dochter Elzira blijft Margot contact houden.

Mazzel tov is mooi en vlot geschreven, maar heeft voor mij nét iets te weinig diepgang.