Recensie: Raynor Winn – Het zoutpad

Over oude wegen naar een nieuw begin

Alleen díe zin is al schitterend. 💖 Toen ik deze recensie ging schrijven vroeg ik me af hoe ik in hemelsnaam eenieder kan overtuigen om deze autobiografische roman te gaan lezen. 🤔 Weet wel dat Het zoutpad geen boek is wat je even als lekker tussendoortje pakt, want dit blijft en blijft nadreunen. (de samenvatting staat onderaan, want die is vrij lang.😉)

Vanaf pagina 1 zit je in het verhaal en het laat je ook niet meer los. Ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik al vrij snel een brok in mijn keel had. Over het eind maar niet te spreken, want toen kwamen de tissues.

Vooraan in het boek (zie onderstaande foto) is een kaart van de wandeltocht die Raynor en Moth afleggen. Leuke toevoeging!

Ik was destijds de serie Poldark (wat zich ook afspeelt in Cornwall en wordt zelfs in het boek vernoemd) aan het kijken, dus er was geen beter moment om Het Zoutpad te lezen. Tevens schrijft Raynor zo ontzettend beeldend dat ik mezelf helemaal bevond in dit prachtige landschap. Geen overbodige details. Precies goed!

Je hoeft niet persé een reiziger en/of natuurliefhebber te zijn om hiervan te genieten. Het verhaal is méér dan enkel natuur en de wandeltocht. Dus laat je dát vooral niet tegenhouden. Veel diepgang en betekenis. De gesprekken met andere wandelaars zijn interessant, leuk en met humor geschreven. Als ik nu Het zoutpad hoor, denk ik aan: wilskracht, doorzettingsvermogen, liefde, lef, kracht en ga zo maar door…

Ik was ook niet enkel het boek aan het uitlezen. Ik beleefde het echt, voelde mee en dacht er over na. Hoe bewonderenswaardig het is om alles achter te laten en zo’n lange tocht te gaan maken. Je moet het maar aandurven in de situatie waarin zij verkeerden. Het leven waarderen en er alles uithalen wat er uit te halen valt! Dat word na het lezen van dit verhaal nog eens extra duidelijk gemaakt.

Zo kun je nog heel lang doorpraten en schrijven over dit boek, maar dat ga ik uiteraard niet doen. Raynor heeft een fantastisch boek geschreven en ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen overtuigen!

Veel leesplezier en pak je tijd hiervoor!

Raynor Winn en haar man Moth zijn al meer dan dertig jaar samen. Hun oude boerderij in Wales hebben ze in de loop der tijd steen voor steen opgeknapt en omgebouwd tot een goedlopende B&B. Dan raken ze binnen een paar dagen alles kwijt: ze verliezen hun huis door een speculatieschandaal en ze krijgen te horen dat Moth een ernstige ziekte heeft. Ze hebben niets meer over en nog maar weinig tijd. Met de moed der wanhoop nemen ze een impulsief besluit: ze gaan de eeuwenoude South West Coast Path lopen, weg van alles en iedereen. Het is een tocht van duizend kilometer langs de zuidkust van Engeland.
Met twee rugzakken en een kleine tent beginnen ze hun wandeltocht door het oeroude, verweerde landschap van rotsen, kliffen, zee en lucht. En daar gebeurt het. Met elke stap, door iedere ontmoeting, en ondanks alle moeilijkheden die ze onderweg tegenkomen, verandert hun tocht verder in een bijzondere ontdekkingsreis.