Recensie: Robert Pollack – De Vier Elementen

(vanwege de lengte staat de samenvatting onderaan)

Anders dan anders, maar niet minder mooi! Een auteur waar ik niet bekend mee was, maar waar ik zeker in de toekomst meer van wil gaan lezen. Een boek wat ik, zonder de tip, niet snel gekocht zou hebben. Gelukkig wel gedaan, want dit verhaal wil je lezen!!!!

De cover vind ik heel mooi en dat komt met name door de kleuren. Dat roze met blauw 👍🤩 De tekst op de achterflap is ook prima!

Ik heb nog nooit een boek gelezen over naziroof, maar dat geldt ook voor het thema politiek. De Vier Elementen was daarom heel interessant en leerzaam.

Het eerste hoofdstuk zorgde ervoor dat ik meteen gegrepen werd door het verhaal. Hoe zit het precies? Welke kant gaat het op? Welke geheimen zijn er? Hierdoor bleef het spannend en vond ik het ook een echte pageturner. Er kwamen best veel namen voorbij, maar daarvoor bestaat er pen en papier! 😉

Heel fijn dat Robert een toegankelijke en fijne schrijfstijl heeft en júist vanwege het politieke gedeelte. Hoofdstukken wisselen zich af tussen de huidige tijd en verleden tijd. Dit in verband met het leven van vader en grootvader, zodat het verhaal langzaamaan duidelijker wordt en de waarheid aan het licht komt. De opbouw is fantastisch en voor mij was het einde een grote verrassing!

Kortom; ik heb genoten van deze goede en mooie roman en het is een échte aanrader!

Samenvatting

De Duitse industrieel Bernhard Wenzel wordt ervan beschuldigd dat zijn bedrijf vier kostbare schilderijen verbergt. Deze schilderijen, De Vier Elementen, zijn tijdens de Kristallnacht door de nazi’s van een joodse familie geroofd. Wenzel ambieert een politieke carrière binnen de rechts-nationalistische partij en kan dit schandaal er niet bij hebben. Aan advocaat Leo Spier de taak hem te helpen.

Maar wat is er tachtig jaar geleden gebeurd? Bernhards vader mocht niet kiezen voor de half-joodse vrouw van wie hij hield, omdat de familieonderneming afhankelijk was van de Duitse oorlogsindustrie. Hebben De Vier Elementen toen al een rol gespeeld? Voor advocaat Spier is deze delicate zaak een grote uitdaging, niet alleen vanwege zijn joodse achtergrond, maar ook omdat hij tegenover Christine Lavergne komt te staan, een Franse advocaat met wie hij een verleden heeft.

Alvast heel veel leesplezier!