Recensie: Roxanne van Iperen – ’t Hooge Nest

Helaas was het boek voor mij een tegenvaller en heb ’t Hooge Nest ook niet uitgelezen. Ik ben zwaar in de minderheid, want ik lees enkel positieve recensies. Daarom heb ik, heel bijzonder voor mijn doen, 3 pogingen gedaan. Ik heb het uiteindelijk tóch opgegeven, want leesuurtjes zijn zoals jullie weten ‘kostbaar’.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bestieren twee joodse zussen – Janny en Lien Brilleslijper – een van de grootste onderduikadressen in Nederland: ’t Hooge Nest, een villa in ’t Gooi. Terwijl de laatste joden in Nederland worden opgejaagd gaat het leven van enkele tientallen onderduikers zo goed en kwaad als het ging door, pal onder de neus van NSB-buren en nazikopstukken. Toch wordt het Nest verraden en de familie Brilleslijper belandt met het laatste transport in Auschwitz, samen met de familie Frank

Ik heb ’t Hooge Nest op Black Friday gekocht. De hardcover, inclusief fotokatern, voor dezelfde prijs als de paperback. Een kansje wat ik niet voorbij wilde laten gaan.

De auteur schrijft heel goed en duidelijk. Daar kan ik niet omheen. Helaas leest dit boek niet als een roman. Ik vind het meer richting documentatie gaan. Tijdens het lezen heb ik het idee dat ik een les volg in plaats van dat ik in een verhaal wordt gezogen. Waarschijnlijk is dat de reden waarom het voor mij niet wilde lukken. Dat is jammer, want ik had hoge verwachtingen van dit boek.

Ik kan heel goed begrijpen waarom mensen dit boek indrukwekkend en fantastisch vinden en wie weet pak ik dit nog wel een keertje op. Voor nu even niet en maak ik andere keuzes.