Recensie: Ulla Lenze – De drie levens van Josef Klein

(samenvatting staat vanwege de lengte onderaan)

Een mooie roman met een hele bijzondere cover! Dat formuleer ik heel kort, maar zo is het ook simpelweg.  Sommige covers zijn prachtig wat betreft de kleuren, stijl of elegantie, maar sommige covers maken een lezer nieuwsgierig en dat was bij mij hierbij het geval. Nieuwsgierigheid brengt je tot het lezen van een boek, dus ik ben dankbaar voor dit recensie-exemplaar.

Soms begin je aan een roman en dan zit je er ook meteen in. Dat had ik nu niet. Ik weet niet of dat aan míj heeft gelegen of aan het verspringen van de tijd, dus ik ben gewoon op een ander moment opnieuw begonnen.

Ulla schrijft niet heel toegankelijk, maar wel heel mooi en daar geniet ik altijd van. Ik ben tenslotte niet voor niets een liefhebber van literatuur!

Buiten dat ik deze roman interessant vond, raakte mij het minder dan gehoopt. Ik had op dat gebied meer verwacht, want daar leende dit verhaal zich perfect voor. De auteur had de gebeurtenissen en het personage Josef, naar mijn mening, wat beter tot leven kunnen brengen. Dat geldt ook voor de moeizame band tussen Josef en Carl. Ik miste vooral hierbij de diepgang, maar het bleef mij wel boeien.

Ik gil niet over dit boek, maar dat ligt dus voornamelijk aan het gebrek van diepgang. Niet iedereen vindt diepgang heel belangrijk en dat hoeft ook niet altijd. Ondanks mijn kritische noten ben ik blij dat ik De drie levens van Josef Klein heb gelezen en ik weet zéker dat heel veel lezers dit, net als ik, een interessant verhaal vinden met mooi taalgebruik!

Heel veel leesplezier!

Het broeit in de straten van New York. Antisemitische en racistische groeperingen wedijveren om de sympathie van de massa en Duitse nationalisten bewieroken Hitler als dé man. Voor de teruggetrokken Josef Klein is Harlem zijn wereld, jazz zijn muziek – en hij is een hartstochtelijk amateur radio-ontvanger. Zijn technische vaardigheden trekken de aandacht van invloedrijke mannen en voor hij het doorheeft is hij een radartje in een Duits spionagenetwerk.

Jaren later voert zijn weg naar zijn broer en zijn gezin in naoorlogs Duitsland, en naar Zuid-Amerika, waar hem lang na de gebeurtenissen een poststuk uit Neuss bereikt met daarin een journalistieke reportage over de inzet van de Duitse geheime dienst in Amerika.

Aan de basis van De drie levens van Josef Klein ligt een stapeltje correspondentie tussen Ulla Lenzes oudoom Josef Klein en zijn broer Carl Klein. Het resultaat is een prachtig melancholisch portret van de familie Klein. En het is onmogelijk niet te zien hoezeer het politieke klimaat van radicalisering, nepnieuws en racisme van die jaren zijn echo lijkt te hebben in de Verenigde Staten van nu.