Recensie: Vonne van der Meer – Eilandgasten, De avondboot, Laatste seizoen

Vonne van der Meer - Eilandgasten, De avondboot, Laatste seizoen
Vonne van der Meer – Eilandgasten, De avondboot, Laatste seizoen

Dit boek is een bundeling van drie afzonderlijk verschenen romans. Inmiddels kan ik zeggen…héle mooie romans! Het boek ‘Eilandgasten’ had ik in eerste instantie op een boekenfestijn gekocht. Dun boekje, stond op mijn verlanglijst én goedkoop, dus dacht….waarom niet?! Ik kende de bundeling niet, maar toen ik daarop werd geattendeerd was de keuze niet meer zo moeilijk. Bundeling ín huis…boek ‘Eilandgasten’ uit huis 🙂

In Duinroos, een eenvoudig, gastvrij huurhuis op Vlieland volgen de vakantiegangers elkaar op. De tijdelijke bewoners kennen elkaar niet, maar doordat ze aan dezelfde tafel eten, in het zelfde bed slapen en in hetzelfde gastenboek schrijven, komen ze met elkaar in aanraking. Zonder het te weten en haast onmerkbaar beïnvloeden ze elkaar en worden hun levens één verhaal.

Normaal gesproken ben ik niet zo voor een verhaal met verschillende vertellingen, dus ik was erg benieuwd of dit in de smaak zou vallen. Al gauw had ik door dat dit geen probleem zou gaan worden, want het leest enorm toegankelijk en niet verwarrend.

Zowel in ‘De avondboot’ als in ‘Laatste seizoen’ keren personages terug die de lezer in de eerdere boeken leerde kennen. Gelukkig maar, want je raakt enorm betrokken bij de figuren en hun leven. Of het nu gaat om familie, relaties, genomen beslissingen en de (vele) geheimen….je leeft je in en bent nieuwsgierig naar de afloop. Daarom blijft dit boek je tot het eind toe boeien én ’t zet je ook nog ’s aan het denken. Juist díe combinatie maakt deze bundeling tot een mooie roman!